lördag 10 mars 2012

Borttagna fikonlöv och fri konst



I artikeln Fikonlöv och borthuggna snorrar skrev jag om censurerad konst. Denna artikel handlar om fri konst.

När Vatikanen tröttnat på alla nakna statyer och avklädda kroppar i målningar fick prästerskapet nog.
Under det tridentinska kyrkomötet år 1557 låg påven Paulus IV (påve 1555-1559) bakom en bulla, en påvlig kungörelse. Då förbjöd man genitalier samt nakna rumpor och bröst på kyrklig konst.

Under barockens svulstiga tidevarv, under påven Innocentius X:s tid (påve 1644-1655) sattes massor av fikonlöv på statyer för att dölja nakenheten.
Man målade även löv, rankor, kläder etc. på målningar för att skyla de nakna kropparna. De konstverk som inte censurerades, gömde man undan i skyddade magasin och hemliga kabinett, som bara vissa beundrare hade tillträde till för att se dessa okyska konstverk.

Den senaste massakern av konstskatterna skedde 1857 under påven Pius IX:s styre. Han satt som påve 1846-1878. Han är den påve som suttit längst tid hittills om man inte räknar med Petrus, fast källorna är lite knapphändiga från katolska kyrkans första tid.

Fast jag undrar om skadegörelsen på konstverken bara skett under 1500-1800-talen.
Konstverken kan ha förstörts redan under antiken av jordbävningar, brand eller krig. De kan också ha skadats under vandalers erövringar och bildstormares attacker under antikens slutskede. Även under kristenhetens första århundraden kan religiösa fanatiker ha fått för sig att förstöra de så kallade hedniska konstverken.
Det får vi nog aldrig veta.

Idag har många statyer befriats från sina löv när man restaurerat dessa.

Är det egentligen så mycket att bråka om?
Vad är det för fel att visa vackra kroppar som Gud själv skapat till sin egen avbild, och som konstnärerna gestaltat i målningar, marmor och brons?

--------------------------------------------------------------------------------------------

Översta skulpturen: Apollo Belvedere, (utan fikonlöv) romersk kopia av en grekisk förlaga från ca 330 f.v.t. Finns på Vatikanmuseet. Observera att båda underarmarna är borta. Tidigare ville man ha statyerna så hela som möjligt. Antingen satte man hittade kroppsdelar till statyer som inte hörde till originalet, eller så skapade man nya.

Apoxyomenos, (utan fikonlöv) romersk kopia av en grekisk bronsstaty av Lysippos som levde ca 325 f.v.t. Finns på Vatikanmuseet.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Om till exempel den kristna högern i USA och andra moralister vill censurera nakenhet och kärleksskildringar får man nog gå fram även med censurpennan i Bibeln.
Måste dessa poetiska texter ur bibeln skrivas om eller tas bort så de inte upprör någon?

Må din källa vara välsignad.
Gläds åt din ungdoms hustru,
den älskliga hinden, den vackra gasellen.
Må hennes bröst alltid vara din lust,
hennes kärlek alltid berusa dig.

Ordspråksboken 5:18-19
--------------------------

Dina bröst är som två hjortkalvar,
som gasellens tvillingkid,
betande bland liljor.

Höga visan 4:5
--------------------------

Vad din kärlek är skön,
min syster och brud,
din kärlek är ljuvare än vin,
din balsam ljuvare än alla dofter.

Av sötma dryper dina läppar, min brud,
din tunga gömmer honung och mjölk,
dina kläder doftar som Libanon.

Höga visan 4:10-11


Kyssen av Auguste Rodin från 1889.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Efter att nazisterna tagit över makten i Tyskland 1933 förbjöds den modernistiska och avantgardistiska konsten. Den ansågs som degenererande, ful och urartad. På tyska kallades det för Entartete Kunst. 15000 konstverk beslagtogs från museer och plockades bort. Yrkesförbud gavs till konstnärer och museianställda som hade hand om inköp av modern konst, samt till lärare som undervisade i konst som de nazistiska moralisterna inte hade godkänt.

I ett led att visa den avvikande och konfiskerade konsten för det tyska folket, valdes 650 verk ut och skickades runt i en vandringsutställning till tolv städer i Tyskland. Mellan juli 1937 till april 1941 såg 3,2 miljoner människor utställningen.
Undrar hur många av dem i tysthet beundrade verken för det som de var?

Jag har för mig att många av de utrensade konstverken såldes till utlandet för att få pengar till den tyska staten. På så sätt räddades konstverken undan förstörelse.

Läs mer om den utställningen som visade konst som det Tredje riket inte tyckte om på svenska Wikipedia: Entartete Kunst. Den engelska artikeln är dock mer utförlig: Degenerate art.

Se i katalogen för den "förskräckliga" konsten: Entartetet Kunst.


Ett av konstverken som nazisterna inte tyckte om och ansåg vara degenererande och ful. Blå häst I (Blaues Pferd I) av Franz Marc från 1911.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Den expressionistiske konstnären Emil Nolde var ett problem för nazisterna. Han var modernist och medlem i Nationalsocialistiska tyska arbetarepartiet (NSDAP), så hur skulle regimen lösa detta. Han förbjöds att måla. Som en sann konstnärssjäl löste han problemet. Att måla i olja var inte att tänka på, då olja torkar långsamt och luktar. Emil Nolde började måla med vattenfärger, eller akvarell som det också kallas. Det torkade fort, luktade inte och kunde lätt gömmas undan vid inspektioner av regimens tjänstemän. Han skapade under Nazityskland hundratals akvareller som han kallade för "Omålade målningar".
Idag finns ett Emil Noldemuseum i Seebüll, Neukirchen i norra Tyskland där man kan beundra hans verk.


En av de "omålade målningarna" under Noldes yrkesförbud: Meer im Abendlicht (Hav i aftonljus).

--------------------------------------------------------------------------------------------

Till sist en liten solskenshistoria.
När man grävde för tunnelbana i Berlin fann man 2010 en källare under ett instörtat kontorshus som rasade samman 1944. Där hittade man elva keramik- och bronsskulpturer från den ratade och förbjudna konsten, vilka man trodde förstördes under kriget.

Läs mer om fyndet: Hitlers avskydda konst funnen.
Se bilder från utställningen som visade upp de återfunna konstverken: New Pieces Of Degenerated Art Found On Excavation Site.


En av de återfunna konstverken, Porträtt av skådespelerskan Anni Mewes, gjord av Edwin Scharff, 1917/1921.


Källor: Wikipedia; Bibeln; Fakta- och bildsökningar via Google; och egna minnen.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar