lördag 31 mars 2012

Vita lögner om antikens färger



I förra artikeln: Marmorvit antik - i regnbågens alla färger skrev jag om att antika skulpturer var målade i starka färger.
Vetenskapen om de bemålade skulpturerna har varit känd bland forskarna och konstvetarna sedan hundratals år tillbaka, men av någon outgrundlig anledning har inte de rönen fått någon vidare spridning, eller har medvetet eller omedvetet förträngts. När antiken gestaltats i konst och filmer har den vita stilen visats upp.

Kan det vara så att vanföreställningen hos förespråkare för den vita rasen, trott att den var den bästa och mest utvecklade och högstående kulturen mänskligheten skådat? Att de idealiserade marmorvita stadsstaterna i antikens Grekland och Rom, överglänste andra mer "ociviliserade" länder i öst, syd och väst, gällande kultur, rättsväsende, statsbyggande och förfining?

Den vita antiken var således en stil som kolonialmakter och rasistiska strömningar gärna hade som ideal om den rena, vita och vackra drömtiden i det förflutna. Till skillnad från mer ”primitiva” kulturer som till exempel den indiska och kinesiska som var färgglada i arkitektur, konst, kläder och bruksföremål.

Den unga amerikanska staten på 1700- och 1800-talen kopierade antik arkitektur och konst i vitaste marmor. De vurmade speciellt för det gamla romerska statsstyret som de tyckte överensstämde med sin egen republiks demokratiska ideal. Den vita antiken har utnyttjats även av rasistiska ideologier och totalitära stater som den italienska fascismen i Italien och Nazityskland.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Det är nu bra att kunskapen om den färgstarka antika västvärlden blir mer känd och spridd. Samt att det antika Grekland och Rom även fick influenser till sina civilisationer från andra färgrika utomeuropeiska kulturer. Det visar att européerna är som vilka andra folkslag som helst med sina förtjänster och brister. De som har sina rötter i norr behöver inte axla någon fantasiuppfattning att den vita rasen skulle vara någon upphöjd ras, som vet bättre än någon annan.

Folken i västlandet kan fortsätta måla med regnbågens alla färger, som de gjorde redan under antiken, och även under medeltiden, renässansen, barocken, rokokon och under stora delar av det mycket färgrika 1800-talet och speciellt under den viktorianska tiden eller oskarianska tiden som sprudlade av färg och form.

Nedan visar jag exempel på rekonstruerade bemålade antika skulpturer. Dessa har jag fotograferat den 10 oktober 2010 på vandringsutställningen Vita lögner som visades på Medelhavsmuseet i Stockholm vintern 2010/2011.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Alexandersarkofagen funnen 1887 i Sidon i nuvarande Libanon. I den lades kvarlevorna av kung Abdalonymus som var en vän till Alexander den store. Alexander finns avbildad till häst i två scener på sarkofagen. Den ena i strid mot perserna, och den andra i jakt på vilda djur med persiska vänner.

Relieferna på sarkofagen har bevarad bemålning. Hittills har tjugotvå olika pigment kunnat identifieras. Persernas och grekernas dräkter är rikt mönstrade, liksom sadeltäcken och sköldar.

Originalet är från cirka 320 f.v.t. och finns i Arkeologiska museet i Istanbul.

Vinjettbilden överst är en detalj från ena kortsidan av sarkofagen, med Alexander den store till häst och iklädd en hjälm som ser ut som ett lejonhuvud.


Kortsida av sarkofagen, rekonstruerad till sin ursprungliga färgprakt.







Se hur Alexandesarkofagen ser ut i original med sina kvarvarande färgrester från antiken: Alexander sarcophagus in the Istanbul Archaeological Museums.

Se en film på YouTube med närbilder av sarkofagens reliefer: ALEXANDER SARCOPHAGUS With CLOSE-UP Shoots.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Aristions grav. Reliefen är rest vid graven till en aristokrat som bodde i Atens omland. I ultraviolett ljus och släpljus ser man en på rustningen en stor stjärna, ett lejonhuvud, en meanderslinga och ett sicksackmönster. I den vita tunikans tunna tyg ser man små kors och en fin fåll.

Originalet är från 520-510 f.v.t. och finns på Nationalmuseet i Athen.




Tunikans små gröna kors och fint dekorerade fåll.



Se hur denna stele ser ut i original: Grave Stele of Aristion.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Denna skulptur kallas för den persiske ryttaren. Denna fann man i slutet av 1800-talet på Akropolis i Athen. Av alla statyer man funnit är det denna som har bäst bevarad originalbemålning från antiken. År 2007 gjordes över 300 pigmentanalyser och tack vare dessa kan man rekonstruera den ursprungliga färgsättningen. Ryttaren har mönstrade byxor och en dekorerad jacka. Hästens man var färglagd i grönt och rött och svansen var grön.

Originalet är från ca 510 f.v.t. och finns på Akropolismuseet i Athen.




Byxorna har ett harlekinmönster.


Jackan på den sittande ryttaren. Mönstret ser hämtad ut från 1960- eller 1970-talens formvärld, men är över 2500 år gammalt.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Lejon från Loutraki. Denna skulptur stod troligtvis på en grav som tillhört en aristokrat i Loutraki nära Korint. Man kan tydligt se vittringsspår efter färger på den, och det finns även lite färgpigment kvar på ytan.

Originalet är från cirka 550 f.v.t. och finns i Ny Carlsberg Glyptotek, Köpenhamn.




I ansiktet finns rader av punkter som markerar var ett lejons morrhår och ögonhår växer.


Röda klor och grinande gap med vassa tänder för att injaga skräck i betraktaren.

--------------------------------------------------------------------------------------------

År 1760 fann man skulpturen Artemis från Pompeji vid en utgrävning i den återfunna romerska staden som begravdes vid Vesuvius utbrott den 24 augusti år 79. Skulpturen hade kvar mycket bevarad bemålning. Redan då fick man belägg att antika skulpturer var målade och inte marmorvita.
Denna Artemis trodde man från början var en tidig grekisk skulptur, men idag vet forskarna att hon är skapad under tidig kejsartid efter en grekisk förebild från cirka 480 f.v.t.
Ursprungsfärgerna får man fram genom spektroskopi och infrarött fotografi.

De antika romarna uppskattade gamla saker och förde från Grekland konstskatter till sitt land. Det kan vara så att färgen hade bleknat på de grekiska originalen och man efterhärmade de blekta färgerna i sina kopior av grekiska konstverk. Det rosa på bandet på Artemis kan till exempel ha haft en mycket mörkare färg.

Originalet finns på Museo Nazionale i Neapel.






Sandalen med sin röda rem.

--------------------------------------------------------------------------------------------

Se fler antika konstverk hur de kunnat vara färglagda: Top 10 Color Classical Reproductions.


Källor: Utställningen "Vita lögner" på Medelhavsmuseet i Stockholm (Visades 9 oktober 2010 - 30 januari 2011); Wikipedia; YouTube; Egna fotografier och minnen.

.

2 kommentarer:

  1. Intressant! Jag tror det är vi som är mer färglösa. Tänker på alla företagsledare och politiker som går omkring i sina svart-gråa kostymuniformer:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig. Det hade varit lite roligare med mer färg omkring oss, och slippa det rådande svart-grå-vita kläd-, arkitektur- och inredningsmodet.
      Släpp färgerna loss, det är vår! :-)

      Radera