måndag 15 mars 2010

Melodifestivalens största behållning - teckentolkarna



2010-års svenska melodifestival är nu slut och Anna Bergendahl ska representera Sverige med låten "This Is My Life". Jag håller tummarna att denna vackra ballad ska gå hem i Eurovision Song Contest 2010 i Oslo.

Kvalitén på de tävlande låtarna har varit lite si och så, och själva teve-programmen har varit lite haltande.
När jag såg på Andra chansen gick jag ut på internet under sändningen. Av en händelse hamnade jag på SVT:s teckentolkning av Melodifestivalen.
De två som teckentolkade allt tal och även alla sånger, var den bästa behållningen av Andra chansen.

Mer inlevelse än vad de två gav av alla bidragen kan man knappt finna. Det var passioner och känslor som inte ens artisterna kunnat gestalta. Det var en fröjd att se.


Behövs teckentolkning av ett musikevenemang?
Ja, varför inte. Det finns 10.000 döva sedan födseln i Sverige, och även ca 100.000 andra hörselnedsatta som använder sig av teckenspråk dagligen.

Som ett exempel på att skapa kommunikationer mellan människor med tekniska hjälpmedel, kan jag nämna att vem hade anat att mobiltelefoner skulle bli ett enormt hjälpmedel för döva för 20 år sedan. Telefoni som media förutsätter att man måste kunna höra för att kunna använda detta.
Telefontekniken fick ett stort genombrott med att man kunde skicka textmeddelanden. Sms öppnade dörren för kommunikation mellan hörselnedsatta och hörande. När nu bildöverföring via telefonerna blivit möjlig, kan man nu prata live med teckenspråk över telefonnätet.


Till Melodifestival-finalen den 13 mars hade jag åter igång datorn. Jag såg parallellt på teven och teckentolkarna på internet. Det var samma teckentolkare som förra gången. Det var samma passion och glädje, och samma inlevelse som förra gången. Bilderna i denna blogg är hämtade från finalsändningen. Enda smolket var att det var fyra sekunders fördröjning mellan sändningarna.

De två tolkarna var helt fantastiska att se på! Det var så inspirerande att jag skulle vilja lära mig teckenspråk efter deras två timmar långa show.



De som tolkade Melodifestivalen 2010 och alla låtarna var Örebro teckenspråkiga Kulturskola och WeSign, enligt SVT:s hemsida. De två teckentolkande artisterna heter Helena Wästborn och Tommy Fransson.

Lycka till och hoppas att ni dyker upp igen!

Läs mer om 2011-års projekt i artikeln: Melodifestivalens final gestaltas på teckenspråk på svt.se.

.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar