Kvinnorna vann det andra världskriget!
Eller snarare att utan deras insatser hade krigföringen för de allierade gått sämre.
I min artikel: Montezuma Red på allas läppar? berättar jag om att kvinnor under andra världskriget som tog värvning i den amerikanska armén uppmuntrades att vara feminina. De skulle vårda sitt yttre och gärna fick använda stilfull makeup för att visa upp en proper och välvårdad sida av kriget.
Kvinnornas stora roll i kriget skedde mer hemmavid än ute i fält. Före kriget var tre miljoner amerikaner arbetslösa efter depressionen, och många kvinnor hade sin roll som oavlönade hemmafruar. När USA gick med i kriget anmälde sig 43 miljoner män till krigsmakten. 1943 hade tio miljoner amerikaner kallats in till militärtjänst. För att fylla alla vakanser värvade man den tidigare ej förvärvssysselsatta befolkningen, alltså kvinnorna, till olika arbeten som männen lämnat.
Bilden överst är en affisch från 1942. Kvinnan kallas för Rosie the Riveter, Nitaren Rosie på svenska. Rosie är en fantasifigur som skulle locka kvinnorna att ta arbete i industrin och speciellt inom krigsmaterieltillverkningen.
Den som stod modell till affischen var Geraldine Doyle, 1924-2010.
Sloganen We Can Do It! påminner lite om den slogan som Barack Obama använde av sig i presidentvalet i USA 2008: Yes, We Can! eller hur?
--------------------------------------------------------------------------------------------
USA höll sig utanför andra världskriget till en början. När japanska flygplan den 7 december 1941 bombade flottbasen Pearl Harbor på Hawaii, gick landet dagen därpå med i kriget.
Hela landet mobiliserade sig, och industrin som gått på sparlåga efter 1930-talets depression ställdes om till att betjäna krigsmakten.
Attacken mot Pearl Harbor den 7 december 1941. På bilden brinner fartyget USS Shaw efter att ha träffats av tre japanska bomber. Fartyget reparerades och sattes åter in i kriget och skrotades i juli 1946.
USA:s krigsmakt behövde mängder av förnödenheter och krigsmateriel. Industrin fick ett stort uppsving och efterfrågade många arbetare. Logistiskt sett kan man säga att det var de amerikanska kvinnorna som vann kriget. Det var många kvinnor som byggde stridsvagnar, flygplan och stridsskepp.
Under de tre och ett halvt år som USA var med i kriget producerades:
- 7.333 fartyg
- 88.000 stridsvagnar
- 300.000 flygplan
- 20 miljoner gevär och handeldvapen
- 40 miljarder kulor
Krigsindustrin skapade jeepen som var ett enkelt och mycket praktiskt militärfordon ute i fält. Under krigsåren skeppades 600.000 jeepar till de amerikanska styrkorna runt om i Världen. I slutet av kriget producerades tre jeepar var fjärde minut, det vill säga en jeep var 80:e sekund!
Priset i mänskligt lidande på hemmaplan blev högt. Under krigets första 16,5 månader dödades 12.000 amerikanska soldater i krig, medan 64.000 arbetare dog i olyckor och sex miljoner blev skadade hemma i USA.
Hela kriget kostade den amerikanska staten 300 miljarder dollar. Det var dubbelt så mycket som hela den amerikanska staten betalat ut sedan George Washingtons dagar, det vill säga från när nationen föddes 1776.
I juni 1944 hade tre miljoner amerikanska soldater mobiliserats i Södra England i Operation Overlord. Krigsmaskineriet hade skeppat över mängder av materiel från USA. 3,5 ton utrustning, krigsmateriel, förnödenheter, medicinsk utrustning etc per soldat. En japansk soldat hade samtidigt drygt ett kilo per man.
Den effektiva amerikanska organisationen var en av orsakerna som gjorde att USA vann kriget efter Dagen D den 6 juni 1944. 70.000 amerikaner landsattes i Normandie, varav 1000 av dem dog första dagen. 5.000 fartyg och 10.000 flygplan var med i den första vågen.
När Operation Overlord var över hade nästan 126.000 amerikaner dödats, skadats eller försvunnit i slaget om Normandie.
Efter Dagen D fördes 877.000 allierade soldater in på europeiska fastlandet. Under hela kriget hade 5,4 miljoner amerikanska soldater invaderat Europa.
--------------------------------------------------------------------------------------------
När kvinnorna kom ut i förvärvsarbete under kriget ökade deras köpkraft. Kvinnor som tidigare inte haft någon inkomst, fick en egen ekonomi som de kunde köpa saker för.
Det byggdes 11.000 snabbköp och handeln ökande med 12 procent. Även staten vann på att fler yrkesarbetade. Skatteinkomsterna var 4 miljoner dollar 1939. Sista krigsåret 1945 hade de ökat till 42 miljoner.
Efter kriget var den amerikanska infrastrukturen intakt, till skillnad från de krigshärjade länderna i Europa och Asien. Fyra år efter krigsslutet tjänade amerikanerna dubbelt så mycket än före kriget. Industrin gick på högvarv. Under de kommande femton åren föddes 50 miljoner barn. 20 miljoner nya jobb skapades under 25 år.
Under 1950-talet blomstrade ekonomin och konsumtionen steg rekordartat. Efterfrågan ökade på allt: detaljhandel, vitvaror, hemelektronik, kläder, skor, kosmetika, skönhetssalonger, bilar, färdiglagad mat etc. Allt fanns tillgängligt för alla i samhället.
Efter krigsslutet 1945 och när männen återvände, ville inte alla kvinnor tillbaka till hemmets trygga vrå. Valfriheten att kunna styra sitt eget liv och kunna tjäna sitt eget levebröd blev grunden till den uppvaknande feministiska rörelsen ett decennium senare.
Men det är en helt annan historia.
Nästa artikel handlar om kvinnofrigörelse: En modig kvinna - Emmeline Pankhurst.
Denna artikel har hämtat sitt mesta innehåll från den amerikanska serien "America - The Story of the US" avsnitt 10 om andra världskriget.
Källor: Wikipedia; Radioprogrammet Stil från den 15 oktober 2010 i P1; Teve-serien America - The Story Of The US, från 2010, avsnitt 10 - World War II (originaltitel: America - The Story of Us); Bild- och faktasökning via Google; och egna minnen.
.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar