fredag 12 februari 2010

Mindre eller färre fel?


När jag läser texter ser jag att vissa har svårt med orden mindre och färre. Varför är det så svårt att se skillnad på dessa ord?

En vän gav ett tips från skolvärlden. På grund av besparingar hävdade en chef så borde skolan se till att få mindre lokaler, för att få bättre ekonomi. Min vän frågade skämtsamt om de skulle sänka taken eller flytta in väggar för att få mindre lokaler. Han som yttrat påståendet förstod inte piken.

Jag kan förstå om att man ibland kan ha svårt att veta när man ska säga mindre eller färre.
Om man får sämre ekonomi, får man då mindre eller färre pengar att röra sig med? Enklast är att undvika sådana meningar helt om du är osäker.

I mitt bildexempel från startsidan på G-mail skriver de Mindre skräppost. Jag vill inte ha mindre skräppost, alltså att antalet är lika många men att skräpposten är mindre i storlek.
De menar nog att jag ska få ett mindre antal skräppost, eller helt enkelt färre skräppost. Fast allra bäst vore att inte få några som helst skräppost.

Jag tror att pratar man om antal saker, passar färre bäst. Pratar man om storlek, passar mindre bäst. Exempelvis: "På grund av att konsertlokalen var mindre så fick färre personer plats."

Ett annat exempel: "När bilarna blev färre fick fler cyklister plats på gatorna" och "När bilarna blev mindre fick fler bilar bilar plats i garaget." Det första exemplet berättar om bilarnas antal och det andra exemplet visar på bilarnas storlek.

Nu när du vet skillnaden, vad är bäst om jag till exempel arbetar med att laga bilar? Att jag gör mindre fel eller färre fel?

--------------------------------------------------------------------------------------------

Jag tipsar om Språkrådet om man har problem hur man ska skriva.
Klicka på fliken "Språkhjälp" och vidare på "Frågelådan" Där kan man söka efter olika ord.

När jag sökte på "färre" fick jag fram detta svar:

fråga
Ska jag skriva två steg färre eller två steg mindre?


svar
Traditionellt har två steg färre varit den föredragna formen, men numera betraktas även två steg mindre som korrekt.


Traditionellt har alltså fördelningen mellan färre och mindre varit att färre används om räknebara substantiv: färre bilar, färre klagomål, och mindre om icke räknebara substantiv: mindre mjölk, mindre kärlek.

Men numera är det också vanligt att man använder mindre med räknebara substantiv: mindre klagomål, mindre bilar. Sådana fraser blir dock dubbeltydiga och kan antingen betyda ’mindre av företeelsen bilar’ eller ’små bilar’, och därför är det inte lämpligt att använda mindre så. Den dubbeltydigheten finns inte när antalet är utskrivet och mindre är efterställt, som i två steg mindre. Därför kan mindre accepteras i sådana fall.

.

3 kommentarer:

  1. "Vad är bäst om jag till exempel arbetar med att laga bilar? Att jag gör mindre fel eller färre fel?"
    Svar enligt mig: Det är bäst att du gör färre fel, MEN det vore ju också bra om de fel du ändå gör är mindre :-), vilket skulle betyda att de är enklare att åtgärda!

    SvaraRadera
  2. Det bästa är att inte göra några fel alls, speciellt om jag ska laga andras bilar :-)

    SvaraRadera
  3. Nedrans! Jag gick på det! :-)

    SvaraRadera